een preekstoel en watervallen - Reisverslag uit Kinsarvik, Noorwegen van Beaty - WaarBenJij.nu een preekstoel en watervallen - Reisverslag uit Kinsarvik, Noorwegen van Beaty - WaarBenJij.nu

een preekstoel en watervallen

Door: Beaty

Blijf op de hoogte en volg Beaty

11 Juli 2013 | Noorwegen, Kinsarvik

Noorwegen, eindelijk, na een dag rijden door Denemarken een overnachting op een camping bij de veerboot en 2,5 uur varen voet aan Noorse wal gezet. Kristiansand… Gelijk op zoek naar een pinautomaat die heel handig door het navigatiesysteem werd aangegeven. Maar vinden viel wat tegen. Ze waren er niet, of buiten werking, of je mocht er niet parkeren. Maar ja, je bent op vakantie dus alles heeft die eerste dagen een hoog Zengehalte. Daarna zijn we gelijk gaan rijden richting Stavanger. Tussendoor overnacht op een van die super onaantrekkelijke stadscampings, ik ben de naam al weer kwijt, en de volgende dag door naar de Preekstoel. Een camping waarin Nederlanders werkten dus dat is wel een beetje raar. De preekstoel is een uitstekende rots, met zijkanten die loodrecht naar beneden gaan en helemaal vlak van boven. De eerste dag zouden we 's middags even inlopen in de buurt. Uurtje heen en uurtje terug, maar uiteindelijk zijn we ergens zonder het te weten doorgelopen waar de route ophield. Wel erg mooie dingen gezien en Armando moest natuurlijk houtjes gooien toen we op een bruggetje stonden bij een wild riviertje. Het weer is tot nu toe niet verkeerd. Redelijk warm en zonnig. Alleen de dag dat we de preekstoel gingen beklimmen was het bewolkt. Het was een giga klauterpartij, maar we hadden het net op tijd gehaald. Eenmaal boven begon de eerste wolk al te zakken en binnen 10 minuten was alles bedekt. Beetje lullig, aangezien het een plateau is dat loodrecht naar beneden gaat en echt hoor, er staat geen hek omheen. Dus wij hebben nog net op tijd genoten van het uitzicht op het smaragdgroene water van het Fjord en de omringende bergen. Sprookjesachtig en ook qua groenvoorziening behoorlijk gevarieerd. Het leek echter de Himalaya wel. Er waren in Stavanger 30.000 padvinders op bezoek en die gingen in een week allemaal naar de preekstoel. Dus je werd regelmatig door naar boven huppelende meisjes en jongens ingehaald, met een gezicht van kijk mij eens goed zijn, maar als je dan zelf bedaard en zwetend weer een paar 100 meter had afgelegd, lag de meute daar voor pampus bij te komen. En zo geschiedde het dat we toch steeds gelijk opliepen. Na de preekstoel afgedaald in de mist en toen begon het te regenen. De tent bleek niet meer zo heel waterdicht te zijn, dus dat was even grommen, maar uiteindelijk viel het nog wel mee. Volgende keer bij regen het meegebrachte plastic maar over de tent vastmaken. Gelukkig werd het 's avonds al weer droog. Maar de volgende dag hebben we toch opgebroken om richting Hadangervidda te vertrekken.
Daar zijn we dan, onder het zonnetje naast alweer een fjord met riant uitzicht op de bergen.
Een camping met minimale voorzieningen, maar wel internet op elke plaats, dat dan weer wel! Het duurde trouwens wel even eer we deze stek hadden gevonden. Gisteren de hele dag gereden vanuit Yossung. Onderweg echt fantastisch imposante watervallen gezien en bij de camping aangekomen keken we elkaar aan en we hadden zoiets van o nee…. Veel te vol en niet vlak. De camping 500 meter verder was ook een toonbeeld van onaantrekkelijk in de overtreffende trap. Dus maar 28 km terug rijden. Vol en alleen nog aflopende plekken over. Dat laat je wel uit je hoofd als je een nacht schuiven hebt meegemaakt. Dus weer 48 km verder. En daar hadden ze deze camoping, tussen de weg en het fjord ingeklemd, maar plaats genoeg. Vannacht bleek dat het luchtbed het ook had opgegeven. Gelukkig hadden we nog de absolute basisuitrusting voor de geplande meerdaagse tocht bij ons, de ultradunne selfinflating matjes, dus dat was onze redding. Straks maar even kijken of er in het watervalen stadje nog wat te scoren valt op luchtbed gebied. Buiten het feit dat ik een super lekkere wandelbroek van Armando heb gehad, was gisteren dus een beetje rare dag. Zo’n dag waarop alles kapot gaat en niet lukt. Maar vandaag is alles weer goed…
De veerboten zijn ook wel leuk. We hebben iedere keer als we er een nodig hebben dat hij al klaar staat. Binnen een kwartier heb je dan een fjord overgestoken en kan je weer verder. Tot en met vrijdag blijft het weer hier goed, zaterdag gaan we meer naar het oosten, naar Jotunheimen.. Maar nu eerst de Hadangervidda verkennen.

Straks gaan we het Husadal in, een dal waar je met 5 km lopen 4 imposante watervallen kan bewonderen.Dat lijkt ons wel wat!

• 11 Juli 2013 - 14:35

Gertina:

Hallo,

Wat leuk een bericht van jouw.
    Je beleeft weer van alles.
    Leuke en minder leuke dingen als iets stuk gaat jammer.
    Maar dat zal iedereen overkomen als je weg bent.
    Veel plezier en geniet ervan met zn 2 en.

Groetjes gertina

• 11 Juli 2013 - 23:45

Wiebe:

Hey jongske en famke ien schöna Svenska,

Jo tun heimen a Svenska Action (ferrasken complette, verbasken volletig) per favore uun nye luktebetter.
    For doppel personar, mar ny for knüffelspellar a luktebetter. Knüffelspellar a bettar a echter bettar.
    Havve fünne!

Wiebe